한국외국어대학교 기관생명윤리위원회에서는 2025년 제1차(52nd) IRB 정기심의 일정 및 접수 안내를 아래와 같이 알려 드리오니 심의를 원하시는 연구자께서는 아래 내용을 참고하시어 기한 내에 심의신청서와 관련 제반서류를 제출하여 주시기 바랍니다.
- 아 래 -
(홈페이지→심의신청→심의 종류 및 절차, 신청 유형별 구비서류 내용 참조)
※심의 유형(신청 유형)에 맞는 구비서류를 정확히 확인 후 작성 및 제출
※심의 유형(신청 유형) 및 구비서류와 관련하여 궁금하실 경우 사전에 문의 및 확인 후 진행
(반드시 해당 회차의 접수공고일 이후 다운로드해야 하며 이전양식은 사용불가)
※반드시 해당 회차의 접수공고일 이후 홈페이지 자료실에서 최근양식을 다운로드 후 사용해 주십시오.
(참고로 자료실에 있는 각 양식별 작성일자는 시스템상의 작성일자로 관계없으며 최근양식이 업로드 되어 있는 것이니 해당 회차의 접수공고일 이후에 자료실에서 다운로드 받으시면 됩니다.)
※최근양식의 기준은 해당 회차별 접수공고일 이후 자료실에서 다운로드한 양식이 기준이며 이전양식은 인정되지 않습니다.(해당 회차의 접수공고일 이전에 다운로드 받은 양식은 사용불가)
※홈페이지 자료실에 있는 양식이 최근양식이며 이전(구)양식 등은 사용이 불가합니다.
※반드시 정해져 있는 아래한글(hwp) 양식에 작성 후 아래한글(hwp) 파일 그대로 제출해 주십시오.
※단, 교육 수료증의 경우는 pdf 또는 이미지 파일도 가능합니다.
※양식을 다운로드 받으신 후 파일명을 임의로 변경하지 마시고 모든 파일명 끝에 신청자 성명을 추가하여 제출해 주십시오.
(예시) 1.심의신청서(홍길동).hwp, 2.연구계획서(인간대상)(홍길동).hwp, 3.연구대상자 설명문(홍길동).hwp, 4.연구대상자 동의서(홍길동).hwp, 6.생명윤리 준수 서약서(홍길동).hwp...
※단, 진행상황에 따라 다소 변동될 수 있음.
※참고 : 승인시 심의일이 그대로 승인일이 됩니다.(심의일=승인일)
※심의원칙 : 연구 시작 전, 연구대상자 모집 전, 개인정보ㆍ기존정보 수집활동 전(사후 심의 불허)
※진행절차 : 연구책임자 심의신청 → 서류접수 → 접수확인 → 제반서류 완정성 확인(행정점검) → 보완조치 → 접수완료(접수통보) → 검토 및 배정(심의준비) → 회의(심의)시행 → 결과통보(심의결과 통보서 발송) → 후속조치(필요시) → 연구시작 → 연구종료 → 연구종료보고서 제출
※제출서류에 오류가 있거나 누락, 미비한 경우 별도 연락 및 보완조치 진행 후 접수완료(접수통보)
※심의결과 통보(심의결과 통보서 발송)는 승인일(심의일)로부터 1개월 이내 예정
※심의결과 참조 : 승인 / 수정 후 승인 / 보완 후 재심(의) / 반려 / 중지(보류) / 수정 후 신속심의
※위원회의 연구승인 유효기간은 승인일(심의일) 기준 최대 1년 이내이며 초과 시 만료 전에 지속심의를 신청하여 승인 필요(이때, 정기심의 일정을 참고하여 유효기간을 초과하지 않도록 미리 신청해야 함.)
가. 신청서를 비롯한 모든 제반서류를 빠짐없이 정확히 작성하여 제출해 주십시오.
나. 모든 작성 양식은 임의로 변경하지 마시고 정해진 양식을 준수하여 작성해 주십시오.
다. 모든 양식은 정해져 있는 아래한글(hwp) 양식 파일 그대로 작성하여 제출해 주십시오.(파일형식을 PDF나 이미지 파일 등으로 변경하지 마십시오.)
라. 모든 제출서류의 서명날인 부분은 도장 또는 사인(sign)을 스캔하여 이미지로 해당부분에 삽입(위치)해 주십시오.(아래한글 양식 파일을 그대로 제출하게 되므로 서명날인 부분에 이미지로 삽입하여 위치시켜 주시면 됩니다.)
마. 필수서류의 경우는 반드시 제출하여야 하며 서류누락 또는 오기하여 제출되지 않도록 각별히 유의하여 주십시오.
바. 모든 서류작성 및 오류에 대한 책임은 심의 신청자(연구자)에게 있음을 알려드립니다.
사. 제출하여 주신 서류 중 보완이 필요하거나 미비한 경우에는 추가로 작성하여 제출해 주셔야 합니다.
아. 신청서 등의 서류와 함께 생명윤리 관련 교육 이수 수료증을 반드시 제출해 주셔야 합니다.(수료증의 경우는 pdf 또는 이미지 파일로 제출 가능) ※연구책임자 및 공동연구자 모두 제출(최근 2년 이내)
자. 신청서 등의 서류와 함께 생명윤리준수서약서, 연구자 이력서, 이해상충공개서, 개인정보제공 동의서, 비밀준수 서약서, 개인정보보호 서약서를 반드시 제출해 주셔야 합니다. ※연구책임자 및 공동연구자 모두 제출
차. 연구책임자가 학ㆍ석ㆍ박사학위 과정생일 경우 지도교수 서약서를 반드시 제출해 주셔야 합니다. ※연구책임자가 학ㆍ석ㆍ박사학위 과정생일 경우 제출
가. 인간대상연구 및 인체유래물연구를 진행하고자 하는 연구자는 연구 시작 전에 연구계획서를 작성하여 IRB 심의를 받아야 함.
나. 특히, 국제적 전문학술지에 투고하는 인간대상 및 인체유래물 관련 연구 논문은 IRB 심의를 의무화하는 것이 국제적 추세임.
다. 각종 연구재단과 관련된 연구일 경우, 연구재단 측에서 해당 연구계획에 대한 IRB의 사전 심의를 요구하는 경우
라. 각종 저널에 등재하고자 하는 연구일 경우, 상대기관에서 해당 연구계획에 대한 IRB의 사전 심의를 요구하는 경우
마. 기타 IRB 심의가 필요한 경우
가. 연구자는 연구계획서 작성 단계에서 IRB 심의 필요 여부를 확인한 후, 위원회에 심의신청서 제출
나. 연구가 진행 중이거나 종료된 연구물에 대하여는 심의 불가(사후 심의 불허)
다. IRB 심의는 강제사항이 아니며, 연구자의 필요 및 판단에 따른 심의 신청에 대하여 시행
라. 연구자는 본인의 연구계획에 대해 사전 IRB 미심의로 인한 불이익 또는 문제가 없는지 확인 및 인지가 필요
마. 학ㆍ석·박사학위 과정생들의 연구 계획에 대한 신청도 심의
바. 모든 연구자는 생명윤리 관련 교육 이수 및 수료증 제출
사. 연구 및 심의일정, 결과통보 등을 고려하여 IRB 심의는 최소 연구시작 3개월 전부터 미리 준비하는 것을 권장
아. 연구자가 외부에 연구결과를 공표하지 않는다는 이유로 기관위원회 심의를 받지 않거나 거부한 경우에도 연구대상자의 동의 및 개인정보 보호법이나 생명윤리법 등에 따른 안전 보호 의무를 반드시 준수하여야 하며 해당 법률 위반 시 민형사상의 책임이 발생할 수 있음.
※자세한 사항은 기관생명윤리위원회 홈페이지(http://irb.hufs.ac.kr)를 참고하시기 바랍니다.
1. IRB 심의를 원하시는 연구자께서는 사전에 생명윤리 관련 교육을 반드시 이수하여 주시고, 신청 시 수료증(사본)을 함께 제출하여 주시기 바랍니다.
2. 모든 연구자는 연구수행 과정에서 생명윤리를 준수하고 연구대상자의 안전을 도모할 수 있도록 연구계획 심의신청 전 생명윤리 관련 교육을 반드시 이수하여야 하며 소정의 교육 이수 증명서(수료증)를 제출하여야 합니다.
3. 모든 연구자는 2시간 이상의 생명윤리에 관한 교육(온라인 교육 포함) 이수가 필요하며 교육 이수 증명서에 명시된 이수일로부터 2년간 유효합니다.(최근 2년 이내)
- 아래 교육 중 1가지를 선택하여 이수 후 수료증 제출 -
- 질병관리청 교육시스템 https://edu.kdca.go.kr/edu 접속 → 회원가입(사용자 가입)
(회원가입시 참고)
* 회원가입은 질병보건통합관리시스템(https://is.kdca.go.kr)에서 진행됩니다.
* 회원가입 및 변경된 소속 관련문의 : 043-719-8272
* 회원가입과 관련하여 먼저, 콜센터에 문의 후 진행하시면 도움이 되실 수 있습니다.
* 질병보건통합관리시스템(https://is.kdca.go.kr)에서 사용자 가입시 개인인증서(공동인증서), 간편인증서가 필요하며 가입시 교육관리 User(학습자)로 권한 신청 후 해당과로 승인요청
* 해당과에서 승인(신청 후 약 1~2일 소요) 후 사용자가 가입 당시 등록한 개인인증서로 질병관리청 교육시스템 https://edu.kdca.go.kr/edu 접속하여 로그인
- 질병관리청 교육시스템 https://edu.kdca.go.kr/edu 접속 → 로그인
- 과정 안내 클릭(아래 과정명 검색)
- 인간대상 및 인체유래물 연구 관련 연구자 교육 → 수강신청 클릭 → 수강신청 완료
- 나의 강의실 클릭 → 수강신청 과정 클릭(들어가기)
- 화면에 따라 수강(약 2.5시간 소요)
- 수료증 출력(PDF 또는 이미지 파일로 제출)
※위 교육 외, 질병관리청 주관 기타 생명윤리법 및 생명윤리 관련 연구자 교육 등도 인정 가능
(단, 교육 이수 전 인정여부에 대해 사전 문의 및 확인 후 진행 필요)
- 보건복지부 지정 공용기관생명윤리위원회 e-IRB System http://public.irb.or.kr 접속 → 회원가입 → 로그인 → 공용기관생명윤리위원회 교육시스템 http://lms.irb.or.kr 접속
- 온라인 교육과정 클릭(아래 과정명 검색)
- [온라인]윤리적 연구 수행을 위한 인간대상연구자 교육, 또는
[온라인]연구자가 알아야 할 기관위원회 심의와 과제관리 → 신청하기 클릭 → 수강신청 완료
- 나의 강의실 클릭 → 온라인교육 클릭 → 강의목록보기 클릭 → 강의시청 클릭
- 화면에 따라 수강(약 4시간 소요)
- 수료증 출력(PDF 또는 이미지 파일로 제출)
※위 교육 외, 보건복지부 주관 기타 생명윤리법 및 생명윤리 관련 연구자 교육 등도 인정 가능
(단, 교육 이수 전 인정여부에 대해 사전 문의 및 확인 후 진행 필요)
※단, 생명윤리법 및 생명윤리와 관련성이 있는 연구자 교육에 한하며 자세한 인정여부에 대해 사전 문의 및 확인 후 교육을 이수하여 주시기 바랍니다.(생명윤리가 아닌 일반적인 연구윤리에만 국한된 교육은 인정되지 않습니다.)
HUFS Institutional Review Board
http://irb.hufs.ac.kr, irb@hufs.ac.kr, Tel.02-2173-2159
The Bioethics Institutional Review Board (IRB) of the Hankuk University of Foreign Studies would like to announce the timeline and application process for the 1st (52nd) Regular IRB Review of 2025 as detailed below. Researchers who wish to undergo review should submit their review application and related documents within the specified period, referring to the information below.
- Details -
1. Application Period: February 14 (Fri) - March 14 (Fri), 2025, 17:00 (strict adherence to deadline required)
※Only submissions received within the application period will be accepted.
2. Required Submissions: Review application form and related supporting documents
(Refer to website→Review Application→Types of Review and Procedures, Required Documents by Application Type)
※Please accurately verify and submit the required documents according to your review type (application type)
※If you have questions about the review types (application types) and required documents, please inquire and confirm before proceeding
3. Application Forms: Download the latest forms from the Resource Center of the website (http://irb.hufs.ac.kr)
(Forms must be downloaded after the application announcement date for the current round; previous versions are not accepted)
※Please be sure to download the latest forms from the website Resource Center after the application announcement date for the current round. (Note that the creation dates shown for each form in the Resource Center are system dates and are not relevant; the latest forms are uploaded and available for download from the Resource Center after the announcement date for the current round.)
※The standard for the latest forms is based on downloads from the Resource Center after the announcement date for each round; previous versions are not accepted. (Forms downloaded before the announcement date for the current round cannot be used.)
※The forms in the website Resource Center are the latest versions, and previous (older) versions cannot be used.
※Please complete and submit the forms in Hangul (HWP) format as provided.
※However, education program completion certificates may be submitted as PDF or image files.
※After downloading the forms, please do not change the file names arbitrarily. Instead, append the applicant's name at the end of all file names.
(Example)
1.ReviewApplication(HongGilDong).hwp,
2.ResearchPlan(HumanSubjects)(HongGilDong).hwp,
3.SubjectInformationSheet(HongGilDong).hwp,
4.SubjectConsentForm(HongGilDong).hwp,
6.BioethicsCompliancePledge(HongGilDong).hwp...
4. Submission Method: Submit via E-mail (irb@hufs.ac.kr) *A confirmation email will be sent upon receipt.
5. Review Date: April 18 (Fri), 2025 (tentative) ※Subject to change depending on circumstances.
※Note: The review date becomes the approval date upon approval. (Review date = Approval date)
6. Review Principles, Procedures, and Other Key Points (Summary)
※Review Principles: Prior to research commencement, subject recruitment, personal/existing information collection (post-review not permitted)
※Procedures: Principal Researcher submission → Document receipt → Receipt confirmation → Document completeness check (administrative review) → Supplementation → Receipt completion (notification) → Review and assignment (review preparation) → Meeting (review) implementation → Result notification (review result notification sent) → Follow-up measures (if needed) → Research commencement → Research completion → Final report submission
※If submitted documents contain errors, omissions, or inadequacies, separate communication and supplementation will be required before receipt completion (notification)
※Review result notification (review result notice sending) expected within 1 month of approval date (review date)
※Review Results Reference: Approval / Approval after modification / Re-review after supplementation / Rejection / Suspension (hold) / Expedited review after modification
※The committee's research approval validity period is for a maximum of 1 year from approval date (review date); if exceeded, an application for continued review must be approved before end of the validity period (the application should be made well in advance after consideration of the regular review schedule to avoid exceeding the validity period).
7. Contact: Institutional Review Board (Seoul Campus Main Building Room 908, http://irb.hufs.ac.kr, irb@hufs.ac.kr, Tel.02-2173-2159)
8. Additional Information
a. Please accurately fill out and submit all required documents, including the application form, without omission.
b. Please do not arbitrarily modify any forms and adhere to the prescribed formats.
c. All forms must be completed and submitted in the prescribed Hangul (HWP) format. (Do not convert file formats to PDF or image files.)
d. For all signature sections in submitted documents, please scan your seal or signature and insert the image in the appropriate location. (As you will be submitting the Hangul format file in its original form as is, please insert the signature image in the designated location.)
e. Required documents must be submitted without fail, and special attention should be paid to avoid document omission or errors.
f. Please note that responsibility for all document preparation and errors lies with the review applicant (researcher).
g. If submitted documents require supplementation or are inadequate, additional submissions will be necessary.
h. Bioethics education completion certificates must be submitted along with application forms and other documents. (Certificates may be submitted as PDF or image files) ※Required for both Principal Researcher and co-researchers (within the last 2 years)
i. The bioethics compliance pledge, researcher CV, conflict of interest disclosure, personal information provision consent form, confidentiality pledge, and personal information protection pledge must be submitted along with application forms and other documents. ※Required for both the Principal Researcher and co-researchers.
j. If the Principal Researcher is an undergraduate, master's, or doctoral student, an academic advisor's pledge must be submitted. ※Required when Principal Researcher is an undergraduate, master's, or doctoral student.
9. Necessity (Purpose) of IRB Review
a. Researchers planning to conduct human subject research or human-derived materials research must submit a research plan for IRB review before beginning their research.
b. More specifically, there is rising international momentum to mandate IRB reviews for research articles that cover human subject and human-derived materials that are subsequently submitted to international academic journals.
c. When research foundations require prior IRB review of research plans
d. When journals require prior IRB review of research plans from the relevant organization for publication
e. Other cases requiring IRB review
10. Important Points for Reference
a. Researchers should verify IRB review requirements during research plan development and subsequently submit a review application to the committee.
b. Reviews are not possible for ongoing or completed research (post-review not permitted).
c. IRB review is not mandatory but conducted based on the researcher's needs and judgment.
d. Researchers must verify and acknowledge potential adverse consequences or issues from the lack of prior IRB review.
e. Reviews are available for undergraduate, master's, and doctoral students' research plans
f. All researchers must complete a bioethics education program and submit their completion certificates
g. Researchers should prepare for IRB review at least 3 months before the start of research, taking into consideration research and review schedules, review result notifications, etc.
h. Even if researchers do not publish research results externally, they must comply with subject consent requirements, the Personal Information Protection Act, Bioethics Act, and other safety protection obligations. Violation of relevant laws may result in civil and criminal liability.
※Please refer to the Institutional Review Board website (http://irb.hufs.ac.kr) for detailed information.
■ Notice on Bioethics Education Program Completion and Certificate Submission
1. Researchers seeking IRB review must complete the bioethics education program in advance and submit completion certificates (copies) with their application.
2. All researchers must complete the bioethics education program before submitting research plan reviews to ensure compliance with bioethics and subject safety during research. Appropriate education program completion certificates (certificates of completion) must be submitted.
3. All researchers need at least 2 hours of bioethics education (including online education), valid for 2 years from the completion date shown on the certificate. (Within the last 2 years)
- Select and complete one of the following education program options -
1. Korea Disease Control and Prevention Agency (KDCA)
- Access the KDCA Education System https://edu.kdca.go.kr/edu → Sign up (User registration)
(Sign up information)
* Sign up through the Integrated Disease and Health Management System (https://is.kdca.go.kr)
* For sign up and inquiries about changes in institutional affiliation: Call 043-719-8272
* Contacting the call center before signing up is recommended.
* User registration at the Integrated Disease and Health Management System (https://is.kdca.go.kr) requires a personal certificate (public certificate) or simple authentication certificate; apply for Education Management User (Learner) authority and request approval from relevant department.
* After approval (takes about 1-2 days), access the KDCA Education System https://edu.kdca.go.kr/edu using your personal certificate registered during the sign up process.
- Access the KDCA Education System https://edu.kdca.go.kr/edu → Login
- Click on Course Guide (search for course name below)
- Human Subject and Human-derived Materials Researcher Training → Click on Enroll → Complete enrollment
- Click on My Classroom → Click on Enrolled Course (Enter)
- Follow on-screen instructions to complete the course (approximately 2.5 hours)
- Print completion certificate (submit as PDF or image file)
※Other KDCA-sponsored bioethics law and bioethics researcher training may also be recognized.
(However, prior inquiry and confirmation of acceptance is required before completing education programs.)
2. Ministry of Health and Welfare
- Access the Public IRB e-IRB System designated by the Ministry of Health and Welfare at http://public.irb.or.kr → Sign up → Login → Access Public IRB Education System http://lms.irb.or.kr
- Click on Online Courses (search for course names below)
- [Online] Human Subject Researcher Training for Ethical Research Conduct, or
[Online] IRB Review and Project Management for Researchers → Click Enroll → Complete enrollment
- Click My Classroom → Click on Online Education Programs → Click on View Course List → Click on Watch Lecture
- Follow on-screen instructions to complete course (approximately 4 hours)
- Print completion certificate (submit as PDF or image file)
※Other Ministry of Health and Welfare-sponsored bioethics law and bioethics researcher training may also be accepted.
(However, prior inquiry and confirmation of acceptance is required before completing education programs).
3. Completion certificates from other bioethics researcher training programs by Public IRB, KAIRB, KIRD, KSIRB, HUFS, and other institutional committees may also be accepted.
※Please note that only education programs related to bioethics law and bioethics will be recognized. Please inquire about and confirm acceptance details before completing education programs. (Training limited to general research ethics without bioethics content will not be accepted.)
2025. 02
HUFS Institutional Review Board
http://irb.hufs.ac.kr, irb@hufs.ac.kr, Tel.02-2173-2159
Institutional Review Board, Hankuk University of Foreign Studies